Vraag:
Hoe kan ik voorkomen dat triplex scheurt als ik het met een cirkelzaag zaag?
Blue Ice
2015-03-17 22:12:29 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Opmerking: deze vraag is afgesloten als een duplicaat omdat multiplex en fineer beide vergelijkbare problemen hebben wanneer ze met een cirkelzaag worden gezaagd. Hopelijk kunnen de antwoorden in beide vragen helpen.

Als ik een cirkelzaag gebruik, merk ik vaak dat ik de onderkant van een plaat triplex scheur nadat ik deze heb gezaagd. Meestal is mijn mes een goede 1/2 inch lager dan de onderkant van het triplex en ik gebruik een mes met 24 tanden. Moet ik overschakelen op een mes met fijnere tanden? Of moet ik de bladhoogte veranderen?

enter image description here

dezelfde technieken in [deze vraag (dupe?)] (http://woodworking.stackexchange.com/q/2/20) zouden helpen
Hmm, ja, dat lijkt heel dicht bij een duplicaat ...
We kunnen sluiten als je wilt. Ik dacht dat het anders genoeg zou zijn met verschillende materialen, ander zaagblad, enz. Maar ik denk ook dat het bewerken van de andere vraag om meer canoniek te worden en deze als een dupe te markeren een goed idee zou kunnen zijn.
U hoeft de andere vraag niet per se te bewerken (en ik zou over het algemeen zeggen: zou dat niet moeten doen, behalve dat ik niet weet of privé-bèta's op die manier anders worden gedaan). De vragen hoeven geen perfecte duplicaten te zijn; deze vraag blijft immers hangen als verwijzing naar de andere vraag.
Zolang de antwoorden in de andere vraag van toepassing zijn, sluit u deze af als duplicaat, staat er een verwijzing naar de andere en laat u een opmerking achter waarin u uitlegt dat multiplex en fineer behoorlijk op elkaar lijken en dat dezelfde technieken van toepassing zijn - bingo.
Klinkt goed. Ik sluit het als een dupe.
Drie antwoorden:
#1
+6
rob
2015-03-17 22:59:58 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Er zijn veel manieren om uitscheuren in triplex te voorkomen. Sommige zijn eenvoudige technieken die u in specifieke situaties kunt toepassen, en andere vereisen extra materialen of accessoires.

  1. Leg de "goede" kant naar beneden.
  2. Als u doorsnijdt 2 of meer stukken triplex tegelijk, leg ze zo dat de "goede" kanten niet naar buiten gericht zijn aan de boven- of onderkant. (Merk op dat u een zaagblad moet gebruiken met minder tanden en diepere slokdarmen als u door een dikke stapel zaagt, anders kan uw zaagblad vastlopen of verbranden.)
  3. Gebruik een richtliniaal zonder speling (ook bekend als 'zelfgemaakte baanzaag').
  4. Plak de snijlijn met tape af voordat u de snede maakt.
  5. Snijd de snijlijn in met een mes voordat u een snede maakt met de cirkelvormige zaag.
  6. Maak een zeer ondiepe inkerving met de cirkelzaag voordat u uw doorgaande zaagsnede maakt.
  7. Gebruik een zeer scherp zaagblad met een hoog aantal tanden (bijv. 60 of meer tanden voor een 7-1 / 2 "cirkelzaag).
  8. Leg opofferingsstukken van materiaal op de boven- of onderkant van het stuk triplex langs de zaaglijn.
  9. Snijd eerst op grove afmetingen en maak vervolgens de snede op een tafelzaag schoon met een keelplaat zonder speling.
Zouden sommige van deze tips ook werken voor het handmatig afkorten? (afplakken, scoren, fijngetand mes, enz.).
Ja absoluut. Afplakken is niet zo gebruikelijk, maar je zou het zeker kunnen doen. Net als bij elektrische zaagbladen, zijn handzagen verkrijgbaar in afkort- en scheurzaagvarianten, en de afkortzaag met fijnere tanden met een andere geometrie dan een scheurzaag. Bij het zagen met de hand is het een veel voorkomende techniek om een ​​"meswand" te creëren door met een markeermes te scoren en vervolgens een V-snede te maken met een beitel. http://www.popularwoodworking.com/woodworking-blogs/editors-blog/an-intro-to-marking-knives-part-one
#2
+5
cathode
2015-03-17 22:14:19 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Het gebruik van een mes met fijnere tanden helpt aanzienlijk, maar u kunt ook een stuk afplaktape over de snijlijn gebruiken voordat u gaat snijden. Bovendien, als je een stuk opofferingshout hebt dat je onder de snede kunt leggen, zou dat ook helpen voorkomen dat je uitscheurt.

#3
+3
Joe
2015-03-17 22:26:12 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Naast de uitstekende suggesties van de kathode, heeft Wood Magazine een mooie uitleg van enkele technieken.

In het bijzonder:

  • Scoor de cutline. Maak een zeer ondiepe snede waar je door de bovenste laag snijdt (waar de splintering zal optreden), wat helpt om het splinteren onder controle te houden, en maak dan een tweede snede door de rest van het hout.
  • Ondersteun de snede, ofwel langs de zijkant of van onderaf (met een stuk opofferhout, zoals kathode ook verwijst)
  • Bevestig een stuk hout aan de voetplaat van je zaag (een "schoen") om de speling tot het triplex te verkleinen.
Ik dacht niet eens aan een schoen! ja, zoiets als de 1/4 "melamine-gecoate MDF-platen die in thuiscentra worden verkocht, zijn geweldig voor het maken van dit soort tijdelijke of wegwerpartikelen. U moet de cirkelzaag in principe door het schoenmateriaal steken nadat u deze aan de bestaande voetplaat. Dit geeft je een "nul-vrije" sleuf waar het blad uit steekt. Cirkelzagen zullen echter zowel aan de boven- als aan de onderkant uitscheuren, dus het is geen perfecte oplossing.


Deze Q&A is automatisch vertaald vanuit de Engelse taal.De originele inhoud is beschikbaar op stackexchange, waarvoor we bedanken voor de cc by-sa 3.0-licentie waaronder het wordt gedistribueerd.
Loading...